Ostatnie lata to czas nieustających innowacji w zakresie technologii internetowych i mobilnych, których wynikiem jest m.in. dynamiczny rozwój sprzedaży przez internet. Zjawisko to niesie ze sobą naturalne konsekwencje w postaci zmian w modelach logistycznych firm zajmujących się handlem detalicznym, które funkcjonują także w sektorze e-commerce. Obok dotychczasowych koncepcji, opartych głównie na przepływach dużych, skonsolidowanych mas towarowych kierowanych do sklepów stacjonarnych, coraz częściej ważną rolę odgrywają więc przepływy pojedynczych jednostek w postaci przesyłek wysyłanych przez sklepy internetowe bezpośrednio do klientów detalicznych.
O ile powyższe tendencje już nas nie dziwią, to pojawiające się w ostatnim czasie innowacyjne pomysły mogą w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizować myślenie o logistyce i magazynowaniu. Idealnym przykładem jest, otwarty między 1 i 5 grudnia 2011 r. w Londynie, stacjonarny butik świąteczny największego internetowego serwisu aukcyjnego na świecie – eBay Christmas Boutique.
Butik, podczas swojego kilkudniowego funkcjonowania w okresie o największym natężeniu zakupów internetowych, umożliwił zakupy prezentów świątecznych w lokalizacji stacjonarnej tym klientom, którzy używają smartfonów. Działanie sklepu zostało oparte na zasadzie używania dwuwymiarowych kodów (2D), które mogą być skanowane przez posiadające odpowiednie oprogramowanie smartfony. Klienci korzystający z takich aplikacji mogli więc zeskanować kod 2D towarzyszący każdemu z około dwustu prezentowanych w butiku produktów, a następnie dokonać zakupu – i towarzyszącej mu płatności za taki produkt – przy pomocy tego samego smartfona.
Produkty prezentowane w świątecznym butiku pochodziły od najlepszych sprzedawców i detalistów sprzedających za pośrednictwem internetowego serwisu e-Bay. Każdorazowo informacja o dokonanym przy pomocy smartfona zakupie trafiała do sprzedawcy, który następnie wysyłał ten towar do kupującego.
Podobne rozwiązanie stosuje w Stanach Zjednoczonych gigant handlu detalicznego – Wal-Mart, który w swoich dwóch sklepach, na wydzielonej przestrzeni prezentuje kupującym produkty, które następnie mogą zostać zakupione przy pomocy stojących obok komputerów oraz dostarczone pod wskazany przez klientów adres.
Opisane powyżej próby zmaterializowania wirtualnej przestrzeni zakupowej oznaczają szereg implikacji dla rozwiązań logistycznych stosowanych w handlu detalicznym. Jeśli takie rozwiązania przyjęłyby się na szerszą skalę, przede wszystkim wiązałoby się to z minimalizacją przestrzeni sklepowej przez ograniczenie eksponowanych tam produktów do pojedynczych sztuk, które byłyby tylko fizyczną prezentacją produktów faktycznie nabywanych w przestrzeni wirtualnej przy pomocy smartfonów czy komputerów. Z drugiej strony oznaczałoby to budowę dużych centrów logistycznych, specjalizujących się w operacjach detalicznych. Miejsca te przejęłyby funkcję powierzchni sprzedażowej i magazynowej w sklepach stacjonarnych, a przez to byłyby faktycznym zapleczem dla butików, takich jak świąteczny eBay w Londynie czy dwa sklepy Wal-Mart. Z takich magazynów byłyby następnie wysyłane zakupione wcześniej, w tradycyjnych sposób, produkty.
Pojawiające się coraz to nowsze i bardziej zaawansowane możliwości technologiczne zmieniają także zwyczaje zakupowe klientów. To z kolei będzie powodować dalsze innowacje w rozwiązaniach logistycznych i magazynowych, których celem będzie efektywne zaspokojenie potrzeb klientów końcowych. Dla przykładu jeden z większych operatorów logistycznych w Polsce – Grupa Raben, w ramach pakietu usług Logistyki Kontraktowej, wprowadził nową ofertę: „Raben e-Commerce”. Serwis ten to kompleksowa obsługa sklepów internetowych. Odbiorcy otrzymują zestaw usług i narzędzi, który pozwoli na skuteczne stworzenie i rozwój obecności na rynku e-commerce, bez konieczności ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych.
Firmy korzystające z takiej usługi będą miały do wyboru wiele modułów z całej palety rozwiązań przeznaczonych dla sklepów internetowych. Będą mogły skorzystać z zarządzania logistyką i magazynowaniem produktów, pełnej obsługi zwrotów, zarządzania płatnościami czy zaawansowanej obsługi klienta sklepu internetowego. A wszystko po to, by do finalnego odbiorcy docierały przesyłki z produktami zamówionymi elektronicznie.
Jacek Lipiński
e-Commerce Manager, Grupa Raben