ARCHIWUM Magazynu B&B - zakończył działalność w 2018

POLYGON. Chłopcy z Placu Broni

Łódzki FashionPhilosophy Fashion Week Poland jest miejscem, gdzie zaprezentować się mogą doświadczeni, uznani już projektanci, ale w dużej mierze jest też poligonem dla debiutantów oraz marek dopiero rozpoczynających budowanie swojej pozycji. Spośród wielu propozycji dla kobiet i (znacznie bardziej ograniczonej) oferty skierowanej do mężczyzn, wart chwili uwagi wydaje się pokaz kolekcji świeżo powstałej marki Polygon.

Pod szyldem tym tworzy WP Onak – Polak wykształcony na londyńskich uczelniach Central Saint Martins i London College of Fashion w zakresie komunikacji i promocji mody.

Zaprezentowana przez niego kolekcja na sezon wiosna-lato 2012 to propozycja połączenia tradycyjnego krawiectwa z dzianinami o dość luźnym splocie oraz awangardowymi, wzorzystymi tkaninami. Garnitur zyskuje nowy wymiar, gdy od czasu do czasu jego elementem są krótkie spodenki, a zawadiackie nakrycia głowy z daszkiem doskonale współgrają z nadrukiem rodem z makabreski.

Projektant nie tyle zdekonstruował w tej kolekcji klasyczne męskie fasony, co wybrał zapomniane już historyczne akcesoria/elementy garderoby, które nadały nowoczesny wygląd garniturom czy spodniom o klasycznym kroju. Chłopięce elementy, krótkie spodenki i tornistry dodają kolekcji lekkości, z którą współgra wykorzystanie półprzezroczystości i wzorów – zarówno bardziej klasycznych, drobnych kratek, jak i graficznych wzorów utrzymanych w kontrastowych barwach. Paleta kolorystyczna kolekcji opiera się na zderzeniu spokojnych, zgaszonych kolorów ziemi, takich jak brązy, czerń, szarości z kolorami żywszymi – bliższych barwom tęczy.

Całości dopełniają skórzane dodatki – duże torby i tornistry oraz noszone dosyć nonszalancko paski.

Mocnym elementem tego pokazu była sama stylizacja, a szczególnie wykorzystanie wyrazistej biżuterii projektu Anny Orskiej. Męska biżuteria to temat na obszerniejsze rozważania, warto bowiem zredefiniować podejście do niej i otworzyć się na nieszablonowe rozwiązania.

Kolejny udany pomysł to pojawiający się nadruk – efekt współpracy z rysownikiem Pawłem Zawiślakiem, kryjącym się pod pseudonimem KropkiKreski.

Przełamanie konwencji wydaje się zresztą jednym z największych atutów tej kolekcji. Garnitur z krótkimi spodniami? Proszę bardzo – odważna młodość w natarciu. Niegrzeczny chłopiec stylowo wkracza na pole walki. Mimo krótkich spodenek, tęczowych wzorów, nie jest on jednak karykaturalny czy awangardowy na siłę. Może odrobinę przerysowany, ale to dodaje mu tylko młodzieńczego uroku.

Podejście marki Polygon – klasyka przepuszczona przez filtr awangardy i niestandardowe myślenie o tradycji – ma duży potencjał i mam nadzieję, że propozycje na kolejne sezony nie zawiodą i sprostają oczekiwaniom. Rośnie rynek mody męskiej w Polsce, a takie propozycje tylko temu sprzyjają.

Joanna Wysoczyńska

fot. Łukasz Szeląg/Moda Forte

 


Business&Beauty Magazyn